lördag 22 juni 2019

Somrig bakelse

Sonen vaknade före kl 5 på midsommarafton. Kl 6 började jag baka 😀 Det var faktiskt härligt att baka så tidigt på morgonen, före frukost. Jag var pigg o glad när övriga familjen vaknade kl 7!

Jag ville baka något somrigt och använda rabarbern från trädgården! Hittade detta recept i en Medmera-tidning!

Jag började med att koka en kompott av jordgubbar, rabarber, strösocker och vaniljsocker!



Jag vispade ihop smeten till rulltårtan, bredde ut den tunt på en plåt o gräddade i ugnen. Vände över den på sockrat bakplåtspapper, som man brukar. När allt svalnat bredde jag på kompotten!


Sedan rullade jag ihop den o lade den i kylen i några timmar.


Den serverades i bitar med vispad grädde. Mycket somrigt och gott! 🌞





Den åts utomhus i solskenet!
Hittade en mycket passande midsommarduk (arvegods) och den gamla flaggan fick också komma fram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar