måndag 20 februari 2017

Burp cloths


Idag har jag sytt några enkla "burp cloths". Vet inte om det finns något bra svenskt ord för detta, men kanske "kräktrasa"? Det är iaf en grej man lägger över axeln när bebisen ska rapa/kräkas efter maten.

Baksidan är frotté som kommer från begagnade gamla badlakan (köpt på sec.hand och fått) och framsidan är bomullstyg/lakansväv, antingen begagnade påslakan eller köpt tyg.
Alla tyger är tvättade innan!

Jag höftade på måtten, och dessa blev ca 14 x 34 cm färdigsydda (alltså ca 15x35 cm tygbitar).



Jag klippte ut en bit frotté och en bit struket bomullstyg för varje trasa. Sicksackade alla sidor och la dem räta mot räta. 


Nålade och sydde ihop dem med raksöm (1 cm sömsmån), men lämnade en öppen bit på toppen. 




Klippte av hörnen utanför sömmen för att det skulle bli mindre knöligt när jag vänt dem, och nålade sedan rätsidan (inkl. den öppna toppen). 





Sedan sydde jag en stickning, en raksöm 
runt hela trasan, ca 0,5 cm sömsmån. 






Klart! :)




Nu ska några läggas i skötväskan och några nära soffan/amningsstället!
Känns roligt att byta ut de vita IKEA-trasorna mot något mer färgglatt ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar