torsdag 16 februari 2017

Snuttefilt med band

Nu var det länge sedan jag bloggade... men jag har pysslat massor sedan sist! 

Idag har jag sytt en snuttefilt med band som bebisen kan pilla på! 


Så här gjorde jag:


Jag klippte ut 4 st rutor ur lakansväv (2 retro och 2 nya, tvättade och strykta såklart) som var 16x16 cm. Sicksackade, strök och sydde ihop dem med 1 cm sömsmån. 


Först 2 och 2, strök sömmarna så de blev platta, och sydde sedan ihop alla fyra. 






När man syr rutor/lapptäcke gäller det att vara noga när man klipper och syr så att alla delar blir exakt lika stora och att sömmarna möts i mitten. Då blir det snyggast!

När "lapptäcket" var klart, klippte jag ut en bit flanelltyg som baksida - lika stor som framsidan! Tycker det är svårt att få tag på fin flanell i olika färger, så det blev en ljusblå från Ohlssons tyger som jag hade hemma.

Sedan var det dags att välja band! Jag har samlat/sparat och köpt på mig band genom åren så det fanns mycket att välja på. Jag valde band av olika kvalitet och känsla och klippte dem i lite olika längder (obs! ej för långa).

Jag nålade fast dem och sydde sedan en raksöm i pressarfotsbredd från ytterkanten. 




Sedan klippte jag bort det som stack ut och sicksackade runt hela flanelltyget, och automatiskt även banden.








Jag lade "lapptäcket" ovanpå flanellen med banden, räta mot räta och sydde raksöm med 1 cm sömsmån, men...






...inte ända runt! Man måste lämna ett hål för att kunna vända den ut och in!

Sedan klipptes lite av hörnen bort för att det inte skulle bli för mycket tyg där när jag vände den.

Snuttefilten vändes ut och in och jag pressade kanterna lite för att få det rakt och platt. Vek in tyget där öppningen var, och pressade så det lätt skulle gå att sys igen i samband med stickningen. 
Sedan sydde jag en stickning runt hela trasan med raksöm och ca en halv pressarfots bredd, i en matchande tråd.


 Sen var den klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar