tisdag 14 juli 2015

Brudklänning del 10

Virkar medan jag sitter/går in brudskorna :)
Sedan var det dags att virka ett lååångt spetsband som ska sitta längst ner på klänningen!

Jag började med att virka stolpar att fästa i klänningen, och sedan virkade jag resten (den synliga delen av spetsen) i samma mönster som klänningen! Däremot blir spetsen vänd åt andra hållet, i jämförelse med klänningen. I klänningslivet går bågarna uppåt medan den i spetsen går nedåt.


Detta mönster gör det väldigt svårt att veta hur långt det blir när det är klart, för snäckorna gör att virkningen drar ihop sig en hel del. 

Jag blockade (sträckte i vått tillstånd genom att nåla fast det på ett liggunderlag) för att se den slutliga längden.

Jag tror att det blev ca 3,7 m lång spets! 

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar