onsdag 8 juli 2015

Brudklänning del 6

Blixtlåset och sömmen bak blev kjoldelens största utmaning! Sömmarna krånglade (detta var innan jag kom på alla bra saker ang. sömmarna, som jag skrev om i förra inlägget), tyget rynkade sig och jag fick lite smått panik. Det här tyget blir inte fint av att sprättas i, kan jag säga! Slutligen blev det så pass bra att jag godkände det. Men synar man sömmarna just där så ser man hur kämpigt jag hade det.
Men varför ska man syna sömmarna bak? ;)

Kjolen innan sömmarna var pressade och lapparna borttagna på insidan :)
Jag letade länge på nätet, var på symaskinsbutiken och frågade och jag provade olika sömmar (kollade t.o.m. om bröllopsklädesbutiken i stan gjorde uppläggningar av klänningar) innan jag slutligen hittade en söm som passade sig för uppläggning av kjolar i detta material.

Man viker tyget dubbelt och syr supernära kanten. Sedan klipper man bort den stora sömsmånen, viker en gång till och syr ytterligare en söm nära kanten. Blev jättefint :) 

Tack mamma för hjälp med att mäta och nåla längden! Är svårt att göra på sig själv (trots att jag har en provdocka).


Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar