onsdag 1 juli 2015

Brudklänning del 2

Jag hade tecknat några bilder från huvudet hur jag tänkte mig urringningen bak, men det var väldigt svårt att omsätta i något slags mönster. Jag repade upp mååååånga gånger innan jag fick till det.
Jag mätte och provade tills jag var nöjd. Ryggen blev jättebra och precis som jag tänkt mig :)

Framsidan var lättare, förutom hur jag skulle lösa det med mönstret över bysten. Eftersom det behövdes större omfång där, men jag ville inte att mönstret skulle "förstöras" där, så löste jag det bl.a. genom att virka större snäckor där, och mindre snäckor ovanför.

Halsringningen ville jag ha ganska hög, men med en uddkant längst upp. Jag fick ändra några gånger även där, eftersom två aspekter spelade in: hur långt halsbandet var (och att det inte skulle hamna under klänningen) och att övre kanten skulle vara så stabil                                                       att inte udden vek sig utåt.



När livstycket slutligen var klart (efter några veckor) skulle det blötas och blockas (nålas upp i spänt läge, se bild). Många nålar användes för att få fram varenda snäckskalsbåge i mönstret. Jag fick sedan justera omfånget lite då den blev lite för stor längst ner, men det gick ju bra.

Fortsättning följer...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar