torsdag 2 juli 2015

Brudklänning del 3

Jag ville ha fina, klädda knappar men hade svårt att hitta såna, trots att jag letat på loppisar och nätet. Jag hittade en sats där man själv kunde klä knappar, men det gav inte den känslan jag var ute efter. Så plötsligt, på ett båsloppis, hittade jag denna gamla brudklänning. Den var stor och inte så vacker modell. Tyget luktade dessutom gammal svett och var bortom räddning. Jag köpte den för 40 kr och sprättade bort ytterknappar, innerknappar och dragkedja!
Sedan tvättades klänningen och jag sprättade bort spetstyget. Kanske blir det något annat projekt framöver av det!

Jag mätte och mätte för att få livet så bra som möjligt (svårt när det är elastiskt). Knapphålen gjordes sist av allt, när livet var blockat och därmed intagit sin riktiga storlek.
Det ena garnet tog slut när jag skulle virka knapphålen, så det byttes ut mot ett annat. Här syns det lite nyansskillnad, men jag tror inte det är något man tänker så mycket på. Här är dessutom snäckorna virkade åt sidan istället för höger till vänster, men jag tycket att konstruktionen blev bra! Jag ville ha snäckbågarna utanför knapphålen - en fin liten detalj :)

Knapparna sydde jag fast i mitt virkade klänningsliv. De klädda knapparna utåt och de andra knapparna innanför för att stabilisera. Det blev sååå fint - precis som jag hade tänkt mig!
De två nedersta knapparna är inte klädda p.g.a. att det där ska sitta ett midjeband och de klädda knapparna skulle ha synts igenom midjebandet annars.


(Fortsättning följer...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar