söndag 12 juli 2015

Brudklänning del 9


Här är en tjuvtitt från insidan av ryggen. Underklänningen har en lång dragkedja i ryggen och slutar en bit nedanför det yttre lagrets urringning i ryggen.





Nu till underklänningarna:

Det är två stycken mycket tunna underklänningar som är ihopsydda upptill.
Den översta underklänningen (som alltså blir mellanskiktet av mina tre lager) består av blankt tyg, typ tunt fodertyg. Den understa underklänningen har samma tyg upptill men ungefär från låren och ner är det tyll. Inte "prinsessaktigt" mycket tyg, men det som behövs för att klänningen ska få ett fint fall.

Jag tyckte dock att den ganska hårda tyllen rev lite mot benen, speciellt när jag satt i den (vilket jag prövat i denna klänning då den hemmasydda balklänningen sprack under förrätten då jag tydligen aldrig suttit i den under provningarna, så den var för tajt för att sitta ner med. Ville INTE att det skulle hända denna gång!).

Jag har fått den underklänning mamma hade när hon gifte sig, så jag provade att ha den under. Den var dock för liten och hade dessutom fel form upptill. Som tur var fick jag göra vad jag ville med den, så jag klippte i den! Klippte av drygt halva kjoldelen och sydde fast den just över tyllen i min klänning. Därmed trollade jag bort tyllens dåliga egenskaper (att den rivs lite, och kan fastna på nylonstrumpbyxorna), samt att jag får ha en del av mammas brudklänning på mig på min bröllopsdag :)

Jag har gjort underklänningarna ca 5 cm kortare än den yttersta klänningen, för att inte underklänningarna ska titta fram under fållen när "svassar runt".

Fortsättning följer...

1 kommentar:

  1. Anonym7/12/2015

    Åh jag är så spänd på det färdiga resultatet och väldigt imponerad av ditt projekt. /evelina

    SvaraRadera