onsdag 15 juli 2015

Brudklänning del 11

Här syr jag fast den virkade spetsen längst ner på klänningen. Jag var rädd att spetsen skulle dras ner i maskinen, men det gick riktigt bra (nu har jag ju fått in snitsen på maskinen!).
Jag trodde nästan att spetsen skulle räcka precis, men mot slutet såg jag att det saknades ca 3 cm! Suck.
Jag lyckades virka på den biten medan klänningen satt i maskinen. 

Tur att jag har valt ett tillåtande material - lingarn som är lite ojämnt spunnet vilket gör att det inte blir släta ytor och perfekt mönster någonstans, så det gick bra att virka på den sista biten! Sedan strök jag den försiktigt.


Jag har visst inte visat slutet i rätt ordning, för efter den nedre spetsen sydde jag faktiskt på den sista delen av underkjolen (som jag skrev om i förra inlägget).
Här är en bild från när klänningen fyllde upp halva sybordet och det blev lite trångt av alla vita fluffiga lager :)


Så är det nu dags för den allra sista bilden innan ni får se hela klänningen!
Bilden är på det virkade klänningslivet - när jag mätte ut och sydde på knapparna i ryggen.


På lördag gifter vi oss, och det kommer att bli extra speciellt att göra det i min hemmagjorda klänning! Jag har lagt många fler timmar på att göra den än den tid jag kommer att ha den på mig, men det känns verkligen värt det.

Flera kvinnor i min släkt har sytt sina egna brudklänningar, och när mamma frågade förra året om jag ville sy min brudklänning, svarade jag "nej nej!". Men sedan kom jag på att jag kunde virka (iaf en del av den) och då kändes det mer realistiskt och spännande!

Jag tror inte jag skulle bli mer nöjd med en köpt klänning. Det började som ett väldigt nervöst försök, till att bli precis det jag vill ha på mig på bröllopsdagen! :)

Fortsättning följer (och då får ni se slutresultatet) :)


1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera